Home » portfolio » Autocar

Autocar

Autocar is een automotive mediamerk gelanceerd in november 2017 in Nederland. Autocar is in 1885 opgericht in Groot-Britanië. Kernpunt van de Nederlandse titel is dat de lezer de tests uitvoert en zijn mening geeft.
Het Nederlandse magazine heb ik vanaf het beginpunt opgezet qua design. Uitgangspunt was om beeld de hoofdrol te geven en teksten korter dan gebruikelijk te houden. Witruimte heeft ook een belangrijke rol.

Voor het stramien heb ik een grid van 16 mm gebruikt. De regelval van 4 mm valt hier precies binnen in. Door het grid hoeft er geen gebruik van standaard kolommen te worden gemaakt.

De Paralucent is de enige letter die gebruikt is. Door één letter te gebruiken komt er een eenheid in het magazine. De Paralucent is hier uitermate geschikt voor omdat er vele varianten zijn. De letter is goed leesbaar en heeft een eigen uitstraling.

Het magazine bevat regelmatig artikelen met veel pagina’s. Voor de navigatie heb ik een indicatie bedacht om aan te geven hoeveel pagina’s het artikel bevat. Het aantal vierkantjes geeft de hoeveelheid spreads aan. Door middel van kleur is af te lezen op welke pagina van het artikel de lezer zich bevindt.
Daarbij staat er op iedere pagina een ‘last- en next-page’ indicator.

Meerdere artikelen zijn zo geschreven dat dit in losse kaders  kan worden neergezet. Op deze manier kan het beeld de dragende functie krijgen.

Voor het Classic & Sports Car gedeelte is een eigen vormgeving ontwikkeld binnen het 16 mm grid.

De cover moest opvallen door anders te zijn dan andere auto-magazines. Het kernpunt dat de lezer achter het stuur zit moest naar voren komen. Anders dan de Engelse titel hebben we hier gekozen voor het logo verticaal te plaatsen. In het winkelschap zal het hierdoor beter opvallen. Met één hoofdbeeld is gekozen voor een stijlvolle en beheerste uitstraling.